למי מגיע החזרי מס

לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על מקרים שבהם אנשים קיבלו החזרי מס מכל מיני סיבות. כשאנחנו שומעים את הביטוי "מס הכנסה", רבים מאיתנו קופאים במקומם ומרגישים אי נוחות – כנראה בגלל חוויות עבר לא נעימות שעברנו מול המוסד הזה. עם זאת, קיומו של מס הכנסה אינו מביא רק לנטל תשלומים רב, אלא גם מאפשר החזרי מס במקרים מסוימים.

אולי כדאי לעשות סדר ולהבין למי מגיע החזרי מס? זה לא משנה אם אתם עצמאים או שכירים – אולי גם אתם זכאים להחזר. המשיכו לקרוא כדי להבין יותר.

איך עובד המס בישראל?

שיטת המס בישראל היא פרוגרסיבית. משמעות העניין היא שגובה המס שאנו משלמים כל חודש נקבע בצורה משתנה התלויה בסך ההכנסה השנתית. כשגובה השכר השנתי עולה, אנו נאלצים לשלם אחוז מס גבוה יותר. עם זאת, כיוון שהמס נגבה כל חודש בקביעות, ולא בתום השנה, על רשות המס להעריך את האחוז שתגבה מאיתנו כל חודש. כדי לעשות זאת, רשות המס מבצעת הערכה שנתית עבור כל שכיר לגבי סכום ההכנסה שהוא צפוי להרוויח בשנת המס. אם נמצאים הבדלים בין גובה ההכנסה הצפוי לבין ההכנסה בפועל, אפשר לקבל החזר מס. כמעט כל שכיר בארץ זכאי לקבל החזרי מס בשיעור של אלפי שקלים כל שנה.

האם מגיעים לי החזרי מס?

שכירים רבים אינם בטוחים לגבי זכאותם להחזר ולכן מוותרים מראש ולא מגישים בקשה – וחבל. כדאי לכם לבדוק אם מגיע לכם החזר באמצעות הרשימה שלפניכם:

  • שינוי בגובה המשכורת בשש השנים האחרונות
  • החלפת מקום העבודה בשש השנים האחרונות
  • תקופת אבטלה במהלך שש השנים האחרונות
  • שינוי בסטאטוס המשפחתי (נישואין, גירושין, ילדים)
  • מגורים בפריפריה
  • רכישת פוליסת ביטוח לאובדן כושר עבודה
  • יציאה לשנת שבתון או חופשת לידה
  • עבודה אצל למעלה ממעסיק אחד ללא ביצוע תיאום מס עבורה
  • תשלום לקופות פנסיה וקופות גמל או תרומה

קבלת החזר על שנים קודמות

החזרי מס ניתן לקבל גם רטרואקטיבית – עד שש שנים אחרי שנת המס, כך שכמעט כל עובד שכיר בישראל זכאי לקבלת החזר מס וגם מגדיל באופן ניכר את גובה ההחזר האפשרי.

הצמדה וריבית על החזרי מס

בנוסף על כל אלו, כשמקבלים החזרי מס על שנים קודמות, ניתן לקבל תגמול נוסף. על פי חוק, רשות המס מחויבת להשיב את הכסף העודף בצירוף ריבית והצמדה של 4% בשנה – ריבית הפטורה ממכס ומועברת אליכם באופן מלא.

הדרך הכי טובה לבקש ולקבל החזרי מס

עקרונית, אפשר להגיש בקשת החזר מס באופן עצמאי; בפועל, שכירים רבים במשק מעדיפים להסתייע ברואה חשבון או בחברה עם ניסיון שיגישו עבורם את הבקשה. מדוע רבים מחליטים לעשות זאת? כשמגישים בקשה להחזרי מס עבור כמה שנים בבת אחת, הליך הבקשה עלול להסתבך.

איך זה קורה? תחילה מגישים טופס בקשה נפרד להחזר מס עבור כל שנת מס; לכל טופס מצרפים מסמכים רלוונטיים – וכבר בשלב זה יש התעסקות רבה עם ניירת. בנוסף, חוקי המס אינם קבועים אלא משתנים כל כמה שנים; אם לפני 5-4 שנים לא הייתם זכאים להחזר, ייתכן שהיום אתם זכאים.

כיוון שרובינו איננו מומחים לענייני חוק המס, רצוי מאוד לקבל ליווי מקצועי מאיש מס מומחה או מחברה בעלת ניסיון – כך אפשר למקסם ולהעלות משמעותית את גובה ההחזר. מלבד זאת, הסתייעות באנשי מקצוע תקצר עבורכם את ההליך ותפחית מהעומס הבירוקראטי ומילוי הטפסים הממושך.

האם את/ה זכאי/ת להחזר מס? קבל/י בדיקה ללא עלות!