החזרי מס על תרומות

אזרחים רבים בישראל תורמים לעמותות או מוסדות. לפעמים מדובר בתרומה קבועה בהוראת קבע או באמצעות כרטיס אשראי, ולפעמים אלו תרומות מזדמנות – כמו למתרימים מדלת-לדלת או לבתי כנסת. כדי לעודד תרומות, המדינה מכירה בסכומים הנתרמים לצורכי מס הכנסה (על פי סעיף 46 לפקודת חוק מס הכנסה), מה שמאפשר לתורם החזר חלקי מסכום התרומה.

החזר מס על תרומה – כמה ולמה?

בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס ההכנסה, אדם שתרם למעלה מ-190 שקלים (עדכני ל-2020) למוסד המוכר כפטור ממס, זכאי להפחתה בתשלום המס בגובה 35% מסכום התרומה, באותה שנת מס. לדוגמה, אדם שתרם 100 שקלים לעמותה כלשהי המוכרת כפטורה ממס על פי סעיף 46, יהיה זכאי לזיכוי מס בשיעור של 35 שקלים לשנה זו. חברה בע"מ זכאית לזיכוי מס בשיעור של 23% מכל סכום שתרמה למוסד המוכר כפטור ממס.

אפשר לקבל את הזיכוי כשמגיעים לסכום התרומה המינימאלי בשנת המס, בין אם מדובר בתרומה בודדת או במספר תרומות נפרדות, וגם אם התרומה ניתנה לעמותה אחת או למספר עמותות – כל זאת בתנאי שהעמותות מוכרות לצורכי מס על פי חוק.

החזר מס עבור תרומה שאינה כסף

את הטבת המס ניתן לקבל לא רק עבור תרומה כספית, אלא גם עבור אספקת שירותים מקצועיים בעלי ערך כספי למוסדות ציבור בהתנדבות, בתאי ששווי השירות עולה על 190 שקלים. עם זאת, יצוין שבמקרה כזה הזיכוי מחושב אחרת; שווי השירות יחושב תחילה כהכנסה שעליה על התורם לשלם ביטוח לאומי ומס הכנסה, ולאחר מכן יוענק הזיכוי.

איך מקבלים את ההחזר?

יש מקומות עבודה שבהם עובד שכיר יכול לקבל מהמעסיק זיכוי על תרומה במסגרת המשכורת החודשית – בשנת המס בה ניתנה התרומה. אם הבקשה מוגשת אחרי שנת המס, העובד יקבל את ההחזר ישירות ממס הכנסה.

כדי לקבל את הטבת המס, יש להגיש בלשכת שומת המס את המסמכים הבאים:

  • טופס בקשה להקלת מס (116).
  • קבלות תרומה הרשומות על שם המבקש או בן/בת זוגו. אם קיבלתם קבלה דיגיטלית, אפשר להדפיסה ולצרפה לבקשה, בצירוף המילים "מסמך ממוחשב".
  • תלוש שכר ממקום העבודה, על מנת לאפשר לרשות המס לזהות את מספר תיק הניכויים של המעסיק כדי להעניק את הזיכוי לעובד.
  • כאשר מדובר בעצמאיים, ההחזר יינתן כחלק מהדו"ח השנתי (טופס 1301). כדי לאפשר את מתן ההחזר, יש לשמור את הקבלות עבור התרומות בשנת המס.

רשות המס – איך מתמודדים איתה?

זה לא סוד שהרבה שכירים מעדיפים שלא להתעסק עם רשות המס, שבעיניי רבים מהם נתפסת כמקום איום שיודע לקחת כסף, ואף פעם לא נותן חזרה. חשוב לדעת שזה לא תמיד כך – רשות המיסים דווקא מחלקת מדי שנה כספים למי שזכאי. על פי הערכות, נתרמים מדי שנה למעלה מ-3 מיליארדי שקלים. אם יודעים כיצד לבקש, ניתן לקבל החזרים על תרומות אלה.

למרות זאת, מעטים בלבד מודעים לזכויות המס שלהם וצריכים ייעוץ מקצועי כדי לקבל את ההחזרים. מי שאינו בטוח שהוא בקיא בחוקי המס, רצוי שיתייעץ עם רואה חשבון, יועץ מס, עורך דין מומחה בתום זה או חברה המתמחה בהחזרי מס. אם אתם אינם בקיאים בחוק ובכל זאת מגישים בקשת החזרי מס על תרומות, ייתכן שהסכום שתקבלו יהיה בסופו של דבר נמוך מהסכום המגיע לכם – וחבל, כי זה כסף שהיה יכול להיכנס בקלות לכיס שלכם.

אז מי יעזור לי לקבל החזר על תרומות?

חבל לשלם יותר על תרומות. אתם יכולים לקבל החזרי מס אם תבצעו את הצעדים הנכונים. כדי לעשות את זה, כדאי למצוא חברה עם ניסיון שתעזור לכם לצלוח את התהליך הזה בשלום. חברה כזו מעסיקה יועצי מס ומומחים בהחזרי מס, כולל החזרי מס תרומות.

הניסיון מראה שבקשות לקבלת החזר מס הנעשות בצורה מקצועית יכולות לאפשר החזרים משמעותיים עבור שנת המס. עבור תשלום קטן ובאופן חוקי לגמרי, חברה מתמחה להחזרי מס תפעיל את המומחים שלה כדי לטפל במקרה שלכם, ותפעל במהירות כדי שתקבלו את ההחזר המלא לו אתם זכאים.

כעיקרון לא ניתן להגיש בקשת החזרי מס על תרומות דרך האינטרנט, אבל בעזרת חברה המתמחה בתחום זה תוכלו להגיש את כל המסמכים הנדרשים באמצעות האינטרנט.

האם את/ה זכאי/ת להחזר מס? קבל/י בדיקה ללא עלות!