החזרי מס הכנסה שלילי

במטרה לעודד אוכלוסיות חלשות להצטרף למעגל העבודה, אושר בשנת 2007 חוק חברתי, שבמהלך השנים עבר תיקונים והורחב עבור אוכלוסיות נוספות. במסגרת החוק, יוענק "מס הכנסה שלילי" – תוספת לעצמאים ולעובדים עם רמות הכנסה נמוכות, כדי להמריצם להמשיך לעבוד.

אנו חיים בתקופה מאתגרת מבחינה כלכלית, עם משכורות נמוכות יותר בענפים רבים במשק, יוקר מחיה הולך וגדל ועובדים רבים המתקשים "לגמור את החודש", שלא לדבר על לחסוך לימים קשים עוד יותר.

כדי להתמודד עם המצב, וכדי למנוע מצב שבו המוני עובדים בוחרים להסתמך על הביטוח הלאומי במקום להצטרף למעגל העבודה, השיקה הממשלה יוזמה שבמסגרתה מקבלי שכר נמוך יתוגמלו עם "מענק העבודה" המכונה גם "מס הכנסה שלילי". מענק זה, הניתן אחת לשנה בכפוף לקריטריונים, מיועד להבטיח שהעובד יוכל להתפרנס בכבוד.

מי זכאי למס הכנסה שלילי?

החזרי מס הכנסה שלילי יינתנו לאלו העומדים במספר תנאים:

1. העובד בגיל 23 ומעלה ועם ילדים, או 55 ומעלה ללא ילדים.
  2. בעל הכנסה חודשית ממוצעת מעבודה ו/או מעסק בין 2,090 שקלים ל-6,807 שקלים.
  3. עבור הורים יחידים: הכנסה ממוצעת בין 1,290 שקלים ל-11,650 שקלים.
  4. למבקש הבקשה או בת זוגו לא היתה בשנת המס האמורה זכות או בעלות במקרקעין מעל 50%, מלבד לדירת מגורים אחת.

בנוסף לתנאים אלו, יש לעמוד בקריטריון הזכאות, שבמסגרתו נלקחים בחשבון המאפיינים של מגיש הבקשה, גובה הכנסה ומספר חודשי עבודה בפועל. לצורך זה, מוגדרת ההכנסה כמשכורת (כולל פנסיה ולמעט קצבת נכות, אובדן כושר עבודה ושארים). נלקחים בחשבון גם הכנסות מעבודות משק בית, טובות הנאה מהמעסיק, דמי החזקת רכב, דמי לידה, דמי מילואים ועוד.

איך מחושב גובה המענק?

על עובד שלדעתו זכאי לקבל החזרי מס הכנסה שלילי להגיש תביעה לרשות המיסים. רשות המיסים מוודאת שאותו עובד עומד בתנאי הזכאות שהוזכרו קודם ותחשב את סכום המענק שהעובד אמור לקבל. החישוב לוקח בחשבון את המידע עליו דיווח מגיש הבקשה, נתונים על העובד שהועברו למס הכנסה על ידי המעסיקים, נתונים מהביטוח הלאומי ובמקרה שהעובד עצמאי, גם דו"ח שנתי למס הכנסה.

החישוב מבוצע באמצעות פרמטרים שונים הנכללים במשוואה: הכנסות מהעבודה, הכנסות נוספות (כולל של בני זוג), גיל ומספר ילדים. הכנסות נוספות גבוהות יותר יובילו למענק נמוך יותר. עובד עצמאי עם ילד אחד לפחות, או עובד עצמאי חד הורי לילד אחד לפחות, כאשר הילדים אצלו ותחת אחריותו הכלכלית, יקבל מענק מוגדל בגובה 150% ביחס למענק הרגיל.

החזר מס הכנסה שלילי: הגשת תביעה

כדי לקבל החזרי מס הכנסה שלילי, יפנה העובד לאחד מסניפי הדואר להגשת תביעה לקבלת ההחזר. על העובד להביא עמו תעודת זהות וצילום צ'ק (או אישור רשמי מהבנק שלו). הגשת התביעה אינה כרוכה בתשלום.

בסניף הדואר, טופס התביעה ימולא בשיתוף פקיד הדואר; חלקו העליון של הטופס יועבר לעובד כאישור, וחלקו התחתון יוגש לרשויות המס.

האם אקבל את הכסף?

ההכרעה התביעה תתקבל תוך 90 ימים מיום קבלת התביעה או לחילופין – עד חודש יולי באותה שנה (המאוחר מביניהם). רשות המס תכריע לגבי גובה ההחזר – בהתאם להכנסות העובד ובן/בת הזוג, הכנסות נוספות ומספר ילדים.

האם את/ה זכאי/ת להחזר מס? קבל/י בדיקה ללא עלות!