החזרי מס הכנסה לשכירים

החזרי מס מוכרים לרוב כמה שמעסיק בעלי עסקים ועצמאיים; עם זאת, מספר הולך וגדל של שכירים מבינים בשנים האחרונות את החשיבות בהגשת בקשה להחזרי מס הכנסה – שבאמצעותה יוכלו להתפיח את ארנקם בסכומים לא רעים – בין עשרות למאות אלפי שקלים.

החזרי מס: בואו נעשה קצת סדר בעניינים

החזר מס ניתן למי ששילם מס בעודף ביחס לחבות המס האמיתית עבור שנת מס כלשהי. שיטת המיסוי בישראל היא אמנם מפותחת, אבל עדיין מורכבת ולא נקייה מבעיות. במקרים רבים, ניכוי המס במקור מתלוש השכר על עובד שכיר במשק יוצא גבוה מחבות המס האמיתית המחושבת בסוף שנת המס, בהסתמך על הכנסה שנתית מצטברת.

ההפרשים בין חבות המס בפועל לעומת הסכומים שנוכו מתלוש השכר של עובד שכיר ושולמו לרשויות המס דרך המעביד אינם מוחזרים לשכירים אוטומטית; לכן המדינה מציעה מנגנון שמאפשר לשכיר להגיש בקשה לקבל החזרי מס.

עובדים שכירים רבים בישראל זכאים להחזרי מס

גורמים יודעי דבר במשק הישראלי מעריכים שלמעלה מ-75% מהעובדים השכירים בארץ עשויים לענות על הקריטריונים לזכאות קבל החזרי מס; בפועל, פחות מ-15% מאותם שכירים טורחים ומגישים בקשה לקבלת החזרי מס. בנוסף, לא מעט עובד שכירים בישראל אינם מתאמצים לבצע בדיקה שגרתית של תלוש המשכורת שהם מקבלים, זאת מתוך הנחה שהמעסיקים שלהם מבצעים חישובי מס תקינים ואמינים.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך להגיש דו"ח שנתי במסגרת הבקשה לקבלת החזרי מס הכנסה לשכירים. כאן תגלו סיבות ודרכים עיקריות להגשת בקשה להחזרי מס לשכירים ותקבלו פרטים חיוניים בנוגע לזכויות והטבות המס של שכירים.

למה הרבה שכירים מלכתחילה נמנעים מהגשת בקשה להחזרי מס?

לא חסרות סיבות מדוע עובדים שכירים מפסידים כסף שרשויות המס חייבות להם:

  • פחד מרשויות המס: שכירים רבים בארץ חוששים שמס הכנסה יתנכל להם, למרות שאין לכך שום בסיס; הרישום במערכת מס הכנסה הנוגע לטיפול בבקשה להחזר מס הוא זמני בלבד, ומבוצע רק לצורכי הבקשה הספציפית.
  • בזבוז זמן: אנשים רבים חוששים מתהליך מסורבל שהסכום שיקבלו בסופו אינו מצדיק את הזמן והמאמץ הנדרשים להשקעה בו.
  • אי בקיאות בעולם המיסים: שכירים רבים חוששים ללכת לאיבוד במבוך הביורוקרטי של רשויות המס, למרות שברוב המקרים, התחלת התהליך וסיומו עשויים להשתלם מאוד.

החזר מס: האם זה נוגע לי?

קודם לכן הסברנו שבמקרים רבים מסה הכנסה מנכה מס בגובה רב יותר מכפי שאתם אמורים לשלם דרך תלוש השכר החודשי. החדשות המעודדות הן שניתן לקבל הפרשים אלו בחזרה. כל עובד שכיר בישראל שנוכה משכרו יותר מס מכפי שאמור היה לשלם בחישוב שנתי עשוי להיות זכאי לקבל החזרי מס בסוף שנת המס – אם הוא עומד בקריטריונים שנקבעו (תמיד אפשר להיעזר במחשבון החזרי מס שבנינו במיוחד בשבילכם).

סבירות גבוהה לזכאות לקבל החזרי מס

ישנם מקרי מס שונים, כאשר על כל מקרה להיבדק לגופו. לדוגמה: עובד שלא עבד ברציפות לאורך שנת המס כולה עקב חופשה ללא תשלום, מחלה, עזיבת מקום העבודה מסיבות כלשהן או פיטורין. במצב כזה, ישנו סיכוי סביר שהסכומים שנוכו על ידי המעסיק ברמה החודשית משכרו של העובד היו גבוהים מכפי שאמור היה לשלם למס הכנסה בפועל בחישוב שנתי של ההכנסה – החזר מס הכנסה שלילי. מצב כזה עשוי לעתים לחול גם במקרים בהם העובד לא דיווח על סעיפים על פיהם הוא זכאי לפטור מלא או חלקי מתשלומי מס, או במקרים בהם המעסיק טעה בדיווח על סעיפי ניכוי, שבעזרתם יכול העובד לקבל נקודות זיכוי.

האם את/ה זכאי/ת להחזר מס? קבל/י בדיקה ללא עלות!